STANDARD ORGANIZACYJNY UDZIELANIA TELEPORAD W RAMACH
PODSTAWOWEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ (POZ)
Podstawa prawna:
Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 14 sierpnia 2020 r. (Dz. U. 2020, pozycja 1395) w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej
- W Usługach Medycznych „Śródmieście” Sp. z o.o.teleporady udzielane są przez lekarzy, pielęgniarki oraz położne poradni podstawowej opieki zdrowotnej.
- Termin teleporady pacjent ustala dzwoniąc do rejestracji podstawowej opieki zdrowotnej pod wybrany numer telefonu – wykaz telefonów w zakładce PORADNIE POZ
- W przypadku trudności wynikających np. z awarii linii telefonicznej prośbę o wyznaczenie terminu teleporady pacjent może zgłosić wysyłając wiadomość na adres e- mail: umskonto@poczta.onet.pl – podając imię i nazwisko, pesel lub datę urodzenia, wskazując poradnię lub lekarza, do którego pacjent złożył lub wykazuje wolę złożenia deklaracji oraz podając numer kontaktowy.
- Świadczenia na odległość – teleporady udzielane są przez personel medyczny z wykorzystaniem numerów kontaktowych podanych przez pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego.
- W przypadku braku kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie teleporada zostaje anulowana, przy czym zaznacza się, że świadczeniodawca POZ zobowiązany jest do podjęcia co najmniej trzykrotnej próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut.
- Z uwagi na stan zdrowia pacjenta, gdy świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady istnieje możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem. Okoliczność tą ustala się w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
- O konieczności bezpośredniego kontaktu z pacjentem decyduje udzielający porady, w trakcie rozmowy telefonicznej.
- Przed udzieleniem teleporady potwierdzona zostaje tożsamość pacjenta na podstawie:
- danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017r. o podstawowej opiece zdrowotnej, lub
- po okazaniu przez pacjenta dokumentu potwierdzającego tożsamość, przy udzielaniu świadczenia opieki zdrowotnej w formie wideoporady lub
- przy wykorzystaniu elektronicznego konta pacjenta utworzonego w wyniku potwierdzenia jego tożsamości osobiście lub w sposób określony w art. 20a ust. w pkt 1 ustawy z dnia17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020r. poz. 346,568 i 695)
- Teleporady udzielane są w warunkach gwarantujących poufność, z zapewnieniem braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
- Każda udzielona teleporada jest odnotowana w dokumentacji medycznej pacjenta.
- Podczas teleporady pacjent ma możliwość uzyskania e-recepty, e-skierowania, e- zlecenia na wyroby medyczne. Pacjent zostaje poinformowany o sposobie ich realizacji, zostaje również poinformowany o sposobie realizacji badań dodatkowych – w szczególności badań laboratoryjnych i/lub obrazowych oraz zostaje poinformowany o możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.
- Pacjent ma możliwość przekazania informacji dotyczącej stanu zdrowia / np. wynikówbadań, wyników konsultacji specjalistycznych, karty wypisowej ze szpitala/ za pomocą transmisji dokumentów w postaci elektronicznej – wysyłając kopie dokumentów na adres e- mail: umskonto@poczta.onet.pl ze wskazaniem poradni lub lekarza, do którego pacjent złożył lub wykazuje wolę złożenia deklaracji
- Usługi Medyczne „Śródmieście” Sp. z o.o. w Tarnowskich Górach stosują rozwiązania techniczno- organizacyjne, służące zapewnieniu transmisji dokumentów elektronicznych w postaci graficznej lub tekstowej, w sposób zapewniający ich integralność oraz ochronę przed nieuprawnionym wykorzystaniem, przypadkowym lub niezgodnym z prawem zniszczeniem, utraceniem, zmodyfikowaniem, nieuprawnionym ujawnieniem lub nieuprawnionym dostępem.